servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Woon je in een appartementencomplex? Dan betaal je naast de kale huur ook servicekosten. Servicekosten verschillen per woning. De meest voorkomende zijn:

  • Schoonmaak algemene ruimte: hal, trappenhuis, ramen
  • Tuinonderhoud: gemeenschappelijke tuin of groenvoorziening
  • Waterverbruik (individueel): via collectieve aansluiting en tussenmeter
  • Elektra algemene ruimte: verlichting, lift, automatische deuren, etc.
  • Stroomverbruik (individueel): via collectieve aansluiting
  • Stookkosten algemene ruimte: verwarming hal of trappenhuis
  • Stookkosten (individueel): warmte en warm water via warmtemeter.

Jaarlijkse afrekening

Je betaalt elke maand een voorschot. Ieder jaar ontvang je een afrekening. Als je meer hebt verbruikt dan je hebt betaald, moet je bijbetalen. Heb je minder verbruikt? Dan krijg je geld terug.

Wanneer ontvang je de afrekening?

We proberen de afrekening elk jaar vóór 1 juli te versturen. Het kan zijn dat we de afrekening voor woningen in een VvE complex later versturen (uiterlijk vóór 1 september). Soms duurt het langer, bijvoorbeeld als we nog wachten op gegevens.

Wat staat er in de afrekening?

  • Hoeveel je in het afgelopen jaar hebt betaald (het totaal van je maandelijkse voorschotten)
  • De totale kosten voor het complex en jouw aandeel daarin
  • Of je moet bijbetalen of geld terugkrijgt. Als je geld terugkrijgt, betalen we dat binnen 4 weken.

Wil je meer weten over de servicekosten? Lees dan onderstaande veelgestelde vragen.

Veel gevraagd over servicekosten

Waarom krijg ik bij de afrekening ook een brief van het meetbedrijf Ista?

Algemeen

De meters in jouw woning worden op afstand uitgelezen door het meetbedrijf Ista. Wij verwerken deze gegevens in jouw afrekening. De brief van Ista sturen wij als bijlage mee. Zo heb je inzicht in jouw jaarverbruik.

Hoe krijg ik inzicht in mijn individuele energieverbruik bij Ista?

Algemeen

Om inzicht in je verbruik te krijgen, kun je een account aanmaken op de website van Ista. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je ook gebruik maken van de Ista app. De ‘Ista NL’ app is gratis te downloaden in de App Store en de Playstore. Met de app kun je iedere week je actuele verbruik op een mobiel inzien. Met dit inzicht wordt het besparen van energie en/of water nog makkelijker.

Ik kan mijn afrekening (servicekosten) niet in één keer betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Lukt het niet om de afrekening servicekosten te betalen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan via 035 646 16 00 of incasso@dudokwonen.nl. We kunnen dan een betalingsregeling met je afsluiten. Je betaalt de afrekening dan in termijnen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Tellen de servicekosten mee voor de berekening van huurtoeslag?

Algemeen

Sommige servicekosten tellen mee voor de berekening van huurtoeslag. Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid om je huur te helpen betalen. Je krijgt huurtoeslag als je inkomen en huur niet te hoog zijn. Op deze pagina kun je controleren of je recht hebt op huurtoeslag

Wanneer krijg ik mijn servicekosten terugbetaald?

Algemeen

Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen 4 weken nadat je de afrekening hebt gekregen.

Wat zijn de meest voorkomende servicekosten?

Algemeen

Servicekosten kunnen per woning verschillen. Dit zijn de meest voorkomende servicekosten:

Schoonmaken – algemene ruimte 
Dit zijn kosten voor de schoonmaak van de algemene ruimte(n) in een complex. Denk aan het schoonmaken van de hal, het trappenhuis en de ramen. 
 
Tuinonderhoud – algemene ruimte 
Dit zijn kosten voor het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin of groenvoorziening. Bijvoorbeeld het maaien van het gras, snoeien van planten en bemesten van de tuin. 
 
Waterverbruik – individueel 
Dit zijn kosten voor het waterverbruik van jouw woning, als je op een collectieve wateraansluiting bent aangesloten. De aangesloten woningen zijn veelal voorzien van digitale tussenmeters. Deze meters houden bij hoeveel water je verbruikt. De meterstanden worden vaak op afstand uitgelezen. 
 
Elektra – algemene ruimte 
Dit zijn elektrakosten voor gemeenschappelijke voorzieningen zoals verlichting, de lift, automatische deuren en de intercom. Ook het vervangen van lampen in de gemeenschappelijke ruimtes valt hieronder. 
 
Stroomverbruik – individueel 
Dit zijn kosten voor jouw eigen stroomverbruik, als je op een collectieve elektriciteitsaansluiting bent aangesloten.

Stookkosten - algemene ruimte 
Dit zijn kosten voor het verwarmen van de algemene ruimte(n) in een complex. Deze kosten worden gelijk verdeeld over alle bewoners.

Stookkosten – individueel 
Dit zijn kosten voor het leveren van warmte en warm water in jouw woning. De woningen zijn veelal voorzien van digitale meters (van Ista). Deze meters houden bij hoeveel eenheden je verbruikt. De meterstanden worden op afstand uitgelezen. De afrekening bestaat uit variabele en vaste kosten. De variabele kosten veranderen als je meer of minder verbruikt. De vaste kosten zijn voor iedere woning in het complex hetzelfde en worden gelijk verdeeld. 

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

Algemeen

Het streven is om de jaarlijkse afrekening voor 1 juli te versturen. Helaas is dit door omstandigheden niet altijd haalbaar. Bij het opstellen van de afrekening zijn wij afhankelijk van de VvE en leveranciers van elektra, water en gas. De afrekening kan vertraging oplopen door het ontbreken van informatie. Wij rekenen liever af op basis van verbruiksgegevens in plaats van schattingen.

Wanneer wordt het voorschotbedrag aangepast?

Algemeen

Uit de afrekening kan blijken dat je voorschotbedrag aan de lage of hoge kant is. We passen het voorschotbedrag aan als er een groot verschil is tussen het voorschot en de werkelijke kosten. Als het voorschotbedrag wordt aangepast dan ontvang je hierover bericht in de vorm van een ‘mededeling huuraanpassing’.

Kan ik zelf het bedrag van mijn maandelijkse voorschot laten verhogen?

Algemeen

Je kunt het voorschotbedrag aanpassen als je een individuele elektrameter of warmtemeter hebt. Via info@dudokwonen.nl kun je een aanvraag doen tot het verhogen van het voorschot servicekosten. 

Waarom betaal ik administratiekosten?

Algemeen

Voor het samenstellen van de afrekening betaal je administratiekosten. Dit zijn kosten voor het verwerken, controleren en betalen van rekeningen voor servicekosten. Het standaardpercentage is vastgesteld door de huurcommissie en bedraagt 5%. Voor warmtelevering is dit meestal 1%.

Hoe kan ik een klacht doorgeven over de geleverde diensten in mijn complex?

Algemeen

De wijkbeheerder zorgt ervoor dat de algemene ruimten in jouw complex schoon en veilig zijn. Heb je een klacht over bijvoorbeeld de dienstverlening in jouw complex? Neem dan telefonisch contact met ons op via 035 646 16 00. We zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 13.00 uur.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de afrekening servicekosten?

Algemeen

Heb je vragen over de afrekening van de servicekosten? We helpen je graag verder. Als je het niet eens bent met de afrekening, is het belangrijk om daar samen over te praten. Neem contact met ons op via 035 646 16 00. Als dat niet tot een oplossing leidt, kun je bezwaar maken bij de huurcommissie. Op de website van de huurcommissie lees je hoe je dit doet.