huur opzeggen

Het opzeggen van de huurovereenkomst kan via een ingevuld opzegformulier. Je kunt hier de huur online opzeggen. Ook kun je een opzegformulier uitprinten, invullen en opsturen (of langsbrengen). De huur mag eindigen op elke werkdag van de maand. Houd rekening met een opzegtermijn van minimaal 1 maand. Meer dan een maand van tevoren opzeggen kan natuurlijk ook. De printversies vind je onderaan deze pagina. In de checklist 'oplevering woning' lees je hoe je de woning aan ons oplevert.

De sleutels van alle toegangsdeuren, de berging, het balkon en de brievenbus lever je uiterlijk in op de laatste huurdag. De (verhuur)makelaar die jouw huuropzegging in behandeling heeft, maakt afspraken met jou over hoe en waar je de sleutels inlevert.

Veel gevraagd over huur opzeggen

Wat is de opzegtermijn voor mijn huurwoning?

Algemeen

Je hebt een opzegtermijn van minimaal één maand. Deze is niet gebonden aan de 1e van de maand. Op de dag dat wij jouw schriftelijke opzeggingsbrief met handtekening ontvangen, gaat de opzegtermijn in. De einddatum van de huurovereenkomst moet wel op een werkdag vallen.

Als wij de brief bijvoorbeeld op 12 september ontvangen, wordt de huur per 12 oktober opgezegd. Is 12 oktober een zondag, dan kun je ervoor kiezen om de eindopname en de sleuteloverdracht op vrijdag 10 oktober te doen. De huur loopt dan nog wel door tot 12 oktober. Kies je ervoor om de eindopname en de sleuteloverdracht op maandag 13 oktober te doen, dan loopt de huur door tot en met 13 oktober.

Hoe kan ik mijn huurwoning opzeggen?

Algemeen

Zodra je weet dat je jouw woning wilt opzeggen, horen wij dat graag. Ook als dat bijvoorbeeld pas over twee of drie maanden is. Opzeggen kun je schriftelijk doen of via het online huuropzeggingsformulier. Houd rekening met een opzegtermijn van minimaal één maand. In de folder 'Huur opzeggen en verhuizen' lees je meer over het opzeggen van jouw woning.

Online de huur opzeggen? Dat kan hier. Je ontvangt van ons altijd een bevestiging van jouw huuropzegging.

Hoe moet ik mijn huis aan Dudok Wonen opleveren?

Algemeen

In de checklist 'oplevering woning' staat kort beschreven hoe je jouw woning moet opleveren. Onze verhuurmakelaar maakt een afspraak met jou nadat de huuropzegging binnen is. Tijdens de vooropname spreekt de verhuurmakelaar met je af hoe je de woning oplevert. Ook wordt er besproken wat je voor die tijd nog in de woning moet doen. Deze punten noteert de verhuurmakelaar op het vooropname-formulier dat je beiden ondertekent.

Op de dag van de eindopname lever je de woning schoon en leeg aan ons op. Ook heb je voldaan aan de besproken punten uit de vooropname. Op het eindopname-formulier noteert de verhuurmakelaar hoe de woning is opgeleverd. Ook vermeldt hij de meterstanden op het eindopname-formulier. Je levert vervolgens de sleutels in bij de verhuurmakelaar.

Wat zijn handige tips voor een verhuizing?

Algemeen

Adreswijziging
Je bent zelf verantwoordelijk voor een adreswijziging. Bij PostNL kun je een verhuisservicefolder afhalen of downloaden.

Afvalpas/ GAD pas voor ondergrondse vuilcontainers
Deze horen bij de woning en dien je in te leveren met de sleutels indien je hierover beschikt.

Gas, water, elektra, telefoon en kabel
Als dit niet is inbegrepen bij de servicekosten, moet je deze instanties zelf informeren over jouw verhuizing.

Automatisch incasso
Als je de huur opzegt, beëindigt ook de automatisch incasso.

Huurtoeslag
Je moet zelf de belastingdienst informeren over jouw verhuizing.

Inschrijving bevolkingsregister
Vergeet niet binnen een maand na de verhuizing jouw nieuwe adres door te geven aan de gemeente. Als je verhuist naar een andere gemeente, word je bij inschrijving in jouw nieuwe gemeente automatisch op het oude adres uitgeschreven.

Ik wil het één en ander laten overnemen door de volgende huurder. Mag dat?

Algemeen

In principe lever je de woning schoon, leeg en heel aan ons op. Als de nieuwe huurder bij ons bekend is, heb je de mogelijkheid om bepaalde spullen te verkopen aan de nieuwe huurder. Op het vooropnamerapport wordt vermeld om welke spullen dit gaat. Dit formulier houden wij voor onze administratie. Ook jij krijgt een formulier, namelijk het overnameformulier. Dit formulier wordt door de nieuwe huurder en jou ondertekent. Voor of tijdens de eindopname kun je het overnameformulier inleveren.

Als de nieuwe huurder bepaalde zaken niet overneemt, moet je deze zaken alsnog verwijderen. Dudok Wonen speelt geen rol in de overnameafspraken.

Waarom moet ik mijn nieuwe adres aan Dudok Wonen opgeven?

Algemeen

Bij jouw huuropzegging vragen wij om het nieuwe adres. Deze hebben wij nodig om je de eindafrekening toe te sturen. In de eindafrekening staan de eventueel gemaakte mutatiekosten of te veel betaalde huur vermeld. Je kunt de eindafrekening ongeveer een maand na de laatste huurdatum verwachten. Heb je in de huurprijs een voorschot servicekosten betaald? Dan krijg je daar op een later moment ook een eindafrekening van.