Algemeen
Het is fijn als je samen met je buren een oplossing kunt vinden voor overlast. Maar dat lukt niet altijd. Soms reageren je buren niet op je klachten. Of durf je hen niet aan te spreken uit angst voor een agressieve reactie.
1. Buurtbemiddeling
Lukt het niet om met je buren te praten en heb je hulp nodig? Buurtbemiddeling kan je helpen. Voordat je een melding van overlast bij ons doet, meld je je eerst aan bij buurtbemiddeling.
Buurtbemiddeling van Versa Welzijn helpt buren die een conflict of overlast van elkaar hebben. De bemiddelaars luisteren naar jouw verhaal en naar dat van je buren zonder te oordelen. Ze hebben beide verhalen nodig om een goed beeld te krijgen van de situatie. Daarna helpen ze jullie samen een oplossing te vinden waar iedereen tevreden mee is. De bemiddelaars kiezen geen partij en hebben een geheimhoudingsplicht.
Bijna alle ergernissen en ruzies kunnen met buurtbemiddeling worden opgelost, zoals:
- Geluidsoverlast
- Rommel, vuilnis of stank
- Erfafscheidingen, overhangende struiken en bomen
- Overlast van kinderen en/of huisdieren
- Pesterijen en vernielingen
- Parkeeroverlast
Je kunt Versa Welzijn tijdens kantooruren bellen via (035) 623 11 00. Of stuur een e-mail naar buurtbemiddeling@versawelzijn.nl. Voor meer informatie kun je ook kijken op de website www.problemenmetjeburen.nl.
2. Klacht doorgeven aan Dudok Wonen
Heb je last van overlast en helpt buurtbemiddeling, een gesprek, of een brief niet? Meld de overlast dan bij ons. Dit kan met dit formulier. Je kunt het formulier ook ophalen bij ons kantoor.
Hulp bij invullen
Vind je het lastig om het formulier in te vullen? Geen probleem. Kom naar ons kantoor of bel ons op 035 - 646 16 00. Wij helpen je graag verder.
Wat gebeurt er na jouw melding?
Na je melding sturen wij een brief naar de veroorzaker van de overlast. We luisteren naar alle partijen om een goed beeld van de situatie te krijgen. Soms maken we een gesprek tussen beide partijen. Wij zijn dan de onpartijdige bemiddelaar. Soms is het handig als de wijkagent of maatschappelijk werk bij het gesprek aanwezig is. Dit kan helpen om sneller tot een oplossing te komen.
3. Juridische stappen
Als er geen oplossingen mogelijk zijn en de situatie onhoudbaar is, kunnen we juridische stappen ondernemen tegen de overlastveroorzaker. Dit doen we alleen als er sprake is van een overtreding van de algemene voorwaarden. Een huurder moet zich namelijk gedragen als een 'goede huurder' en zorgen dat anderen geen overlast van hem hebben.
Houd een overlastdagboek bij
Om juridische stappen te kunnen nemen, moet je aantonen dat de overlast ernstig en regelmatig voorkomt. Houd een overlastdagboek bij wanneer je overlast blijft houden. Noteer wat de overlast is, wanneer dit plaatsvond en voor hoelang dit duurde. Het overlastdagboek is belangrijke informatie voor je dossier. Belangrijk is om dit dagboek zonder emotie te schrijven zodat het feitelijk blijft.
Getuigen verzamelen
Het helpt als je verhaal bevestigd wordt door andere buren. Vraag hen om ook op te schrijven wat ze hebben meegemaakt. Deze getuigenverklaringen kunnen helpen in de juridische procedure.
Langdurig proces
Houd er rekening mee dat het soms lang kan duren voordat een rechter uitspraak doet. Soms krijgen mensen die klagen over overlast ongelijk van de rechter. Dit kan gebeuren als de bewijzen niet sterk genoeg zijn.
Reacties van de overlastveroorzaker
Als je juridische stappen onderneemt, kunnen de mensen tegen wie je dit doet vervelend reageren. Bedenk of jij en je gezin hiertegen kunnen. Het kan namelijk een moeilijke situatie worden.
We staan klaar om je te helpen en te adviseren als je in zo'n situatie zit. Neem contact met ons op als je vragen hebt of hulp nodig hebt. Bel ons op 035 - 646 16 00 of stuur een mail naar info@dudokwonen.nl.
Zelf naar de rechter
Je kunt ook zelf –zonder ons– juridische stappen ondernemen. Het burenrecht valt onder het privaatrecht en regelt hoe buren met elkaar om moeten gaan. Je kunt dan een rechtsbijstand of kantonrechten inschakelen.
Als je besluit om met je klacht naar de rechter te gaan, is het verstandig een advocaat in te schakelen. Een advocaat kent de procedures die nodig zijn om de overlast te bewijzen. Via een kort geding kun je de rechter vragen om maatregelen te nemen tegen de overlast. Je kunt ook eisen dat de overlastveroorzaker een boete betaalt als hij het verbod overtreedt.
Als verhuurder hebben wij vaak een bemiddelende rol in overlastzaken. We nemen overlastklachten altijd serieus en doen ons best om te bemiddelen. Maar als praten niet helpt dan is naar de rechter stappen niet altijd de beste oplossing. In zulke gevallen kunnen we alleen adviseren elkaar met rust te laten en contact te vermijden. We begrijpen dat dit niet altijd een fijne oplossing is, maar soms is het de enige optie.