Zelf klussen

Maak van je huurwoning een thuis
Als huurder wil je je woning soms nét iets meer eigen maken. Bijvoorbeeld door het leggen van een nieuwe vloer of zelfs een grotere aanpassing zoals een dakkapel. Bij Dudok Wonen noemen we zulke veranderingen een Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV). We geven je graag de ruimte om je woning aan te passen, maar er zijn wel een paar spelregels.

Wat is een ZAV?
Een ZAV is een verandering die je zelf aanbrengt in je huurwoning. Denk aan het plaatsen van een nieuwe kraan, het laten maken van een ligbad, of het isoleren van je woning. Sommige aanpassingen zijn klein en eenvoudig, andere zijn ingrijpender. Voor grote veranderingen heb je altijd vooraf toestemming nodig van Dudok Wonen.

Waar moet je aan denken?
Er zijn twee soorten ZAV’s:

Kleine veranderingen: Hiervoor heb je geen toestemming nodig. Denk aan:

  • Tapijt of laminaat leggen
  • Gordijnen ophangen
  • Muren verven of behangen

Grote veranderingen: Hiervoor moet je eerst toestemming vragen. Voorbeelden zijn:

  • Een andere kraan plaatsen
  • Een ligbad laten installeren
  • Een dakkapel plaatsen
  • Je woning isoleren

Hoe vraag je toestemming aan?
Wil je een grote verandering doen? Dan is de eerste stap het indienen van een aanvraag via MijnDudok. Wij beoordelen je aanvraag en laten je weten of je toestemming krijgt. Begin dus niet alvast met de werkzaamheden!

Wat als je geen toestemming vraagt?
Als je zonder toestemming een grote aanpassing doet, loop je risico. Je kunt verplicht worden om de verandering op eigen kosten weer te verwijderen. Ook moet je eventuele schade zelf herstellen en betalen. Heb je al iets aangepast zonder toestemming? Vraag deze dan alsnog aan via MijnDudok. Krijg je geen toestemming, dan moet je de verandering verwijderen als je de woning verlaat.

Meer weten?
Wil je meer informatie over het aanpassen van je huurwoning? Kijk dan hier.

Veel gevraagd over Zelf klussen

Hoe vraag ik toestemming voor een zelf aangebrachte voorziening (ZAV)?

Algemeen

Via mijn Dudok Wonen 

  1. Je vult de aanvraag zelf aangebrachte voorziening volledig in;
  2. Voeg bij de aanvraag jouw werktekeningen of ideeën toe;
  3. Je dient het verzoek in. Binnen 8 weken krijg je een reactie van ons.

    Wanneer krijg ik GEEN toestemming voor een aanpassing in mijn woning?

    Algemeen

    Er wordt geen toestemming gegeven als de aanpassing:

    • Niet voldoet aan de wet- en regelgeving en/of regels van energiebedrijven;
    • Kan zorgen voor schade, gevaar of overlast voor verhuurder, andere bewoners of andere organisaties of personen;
    • Ervoor zorgt dat de woning of naastliggende woningen minder goed kunnen worden verhuurd. Of als de woning minder waard wordt;
    • Leidt tot wijziging van de bestemming, zoals een bedrijfsruimte of winkel;
    • Ervoor zorgt dat de woningen minder goed beheerd kunnen worden;
    • Niet voldoet aan de bouwverordening en in strijd is met de algemene huurvoorwaarden;
    • Wanneer de aanpassing niet online door middel van een compleet ingevuld formulier is aangevraagd.

    Ik heb een verandering aangebracht aan mijn woning. Hoe gaat dat als ik ga verhuizen?

    Algemeen

    Er zijn twee mogelijkheden:

    • De (verhuur)makelaar beoordeelt of de verandering nog steeds veilig, heel en schoon is. Mede aan de hand daarvan bekijkt hij of de verandering in de woning kan blijven zitten. Dit mag alleen als je vantevoren toestemming aan ons hebt gevraagd voor de aanpassing.
    • Je hebt geen toestemming bij ons aangevraagd/van ons gekregen voor de verandering. De kans bestaat dat je de verandering op eigen kosten ongedaan moet maken en de eventuele schade moet herstellen. De (verhuur)makelaar beoordeelt dit tijdens de voor- en eindcontrole en maakt hierover afspraken met jou.

    Krijg ik een vergoeding voor mijn aanpassing als ik ga verhuizen?

    Algemeen

    Op bladzijde 6 en 7 in de folder zie je voor welke aanpassingen we een vergoeding geven. Het is in elk geval belangrijk dat je toestemming hebt gekregen van ons. Zonder toestemming ontvang je geen vergoeding. Daarnaast moet je aanpassing voldoen aan de regels ‘veilig, heel en schoon’. Je krijgt geen vergoeding meer als de aanpassing 10+ jaar oud is.

    Wat is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)? En wat kan de Wmo voor mij betekenen?

    Algemeen

    De Wmo staat voor Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Volgens die wet moeten gemeenten zorgen dat alle inwoners kunnen meedoen aan de samenleving. Daarvoor bieden zij hulp en voorzieningen, zoals: vervoersvoorzieningen, sociale begeleiding, hulp bij de huishouding, woningaanpassingen en rolstoelen.

    Heb je een aanpassing nodig door medische redenen? Dat kun je bij de gemeente waar je woont een aanvraag doen. Op www.zorgwijzer.nl lees je hier meer over.

    Waar kan ik een aanvraag indienen voor een Wmo-aanpassing in de woning?

    Algemeen

    Je kunt een aanvraag indienen bij jouw gemeente. Elke gemeente heeft een apart zorgloket of Wmo-loket (Wet maatschappelijke ondersteuning). De aanvraag wordt door het loket beoordeeld. Aanpassingen kosten geld en worden deels of volledig betaald uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het kan dus ook zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen. Het Wmo-loket geeft hierover alle informatie.

    Wie zorgt er voor het onderhoud en de verzekering van de aanpassing die ikzelf in de woning heb aangebracht?

    Algemeen

    Dat doet u zelf. U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud, verhelpen van gebreken en het uitvoeren van herstellingen. Dudok Wonen is alleen verantwoordelijk voor aanpassingen die wij in uw huis hebben laten aanbrengen.

    Kan ik een nieuwe badkamer of keuken krijgen?

    Algemeen

    Wij vervangen een badkamer of keuken niet automatisch. Je kunt met ons contact opnemen als je denkt dat jouw badkamer of keuken versleten is en je een nieuwe wilt. Onze aannemer komt dan bij je langs om te bekijken of jouw badkamer of keuken vervangen moet worden. Je kunt ons bereiken van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 13:00 uur via 035 646 16 00

    Ik ga verhuizen. Mag ik de keuken meenemen?

    Algemeen

    Een keuken hoort bij de woning. Als u zelf een andere keuken aanbrengt in de woning, moet u de keuken van Dudok Wonen bewaren. Bij het verlaten van de woning, moet de keuken van Dudok Wonen weer teruggeplaatst worden in originele staat.

    Ik wil graag een verhoogd toilet en/of beugels. Kan ik dit bij Dudok Wonen aanvragen?

    Algemeen

    Deze voorziening kun je niet meer aanvragen bij het WMO loket van de Gemeente. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Dit betekent dat je deze voorziening op eigen kosten mag aanbrengen. Dudok Wonen en het WMO zijn hierin geen partij. 

    Is het mogelijk dat Dudok Wonen voor mij duurzaamheidsmaatregelen realiseert?

    Algemeen

    Wij kunnen drie veranderingen voor je uitvoeren, mits dat financieel en praktisch mogelijk is. Namelijk het aanbrengen van:

    • Centrale verwarming;
    • Isolatie;
    • Isolatieglas.

    Via een huurverhoging betaal je de kosten. Je ontvangt dan geen vergoeding bij vertrek.

    Alle overige veranderingen kun je zelf uitvoeren, mits je hiervoor schriftelijke toestemming van ons hebt ontvangen. We kunnen je eventueel nuttige tips en advies geven.

    Mag ik een schotelantenne plaatsen?

    Algemeen

    We zijn voorzichtig met het toestaan van schotelantennes. We bieden een goed alternatief met glasvezel en schotelantennes zien er niet mooi uit. Wil je toch een schotelantenne plaatsen? Vraag dan eerst toestemming aan ons (zie artikel 7:215 lid 6 BW en artikel 6.14 van onze algemene voorwaarden). Je krijgt alleen toestemming als er geen glasvezel in je woning is en moet je aan een paar andere voorwaarden voldoen.

    Wij geven alleen toestemming voor een schotelantenne als:

    • Glasvezel in je huis technisch niet mogelijk is.
    • De schotelantenne geen storend effect heeft.
    • De schotelantenne op de door onze bouwadviseur aangewezen plek komt.
    • De schotelantenne geen hinder, overlast of gevaar voor omwonenden of voorbijgangers veroorzaakt.
    • De doorsnede van de schotelantenne minder dan 1 meter is.
    • Je een verzekeringsbewijs kunt overleggen waaruit blijkt dat de schotel verzekerd is.
    • Je de schotelantenne laat plaatsen door een erkend installateur.
    • De schotelantenne volgens de bouwvoorschriften is bevestigd.
    • Je, indien nodig, een bouwvergunning hebt.

    Wat is de procedure voor het aanvragen van toestemming voor een schotelantenne?

    Algemeen

    Als je denkt dat je toestemming kunt krijgen, volg je deze stappen:

    1. Vraag via MijnDudok om toestemming.
    2. Binnen 8 weken hoor je of jouw aanvraag is goedgekeurd of is afgewezen.
    3. Heb je toestemming? De onderhoudsregisseur zet alle belangrijke punten in een afsprakenbrief. Hierin staat ook of je de aanpassing mag laten zitten bij verhuizing en of je een vergoeding krijgt.
    4. Heb je een bouwvergunning nodig? Vraag deze zelf aan. Daarna kun je, of een bouw-/installatiebedrijf, aan de slag.
    5. Ga je verhuizen? De verhuurmakelaar controleert samen met jou de woning. De woning moet in dezelfde staat zijn als bij de start van de huurovereenkomst. Ook de aanpassing wordt gecontroleerd. Deze moet schoon, heel en veilig zijn. Soms krijg je een vergoeding voor de aanpassing. Dit staat in de toestemming. Soms moet je de aanpassing weghalen. Als er schade is door het weghalen, repareer je dat. Deze afspraken staan ook in de goedkeuring voor de aanpassing.

    Hoe kan het dat mijn buurman wel een schotelantenne heeft, terwijl ik geen toestemming krijg?

    Algemeen

    Het kan zijn dat jouw buurman de schotelantenne in het verleden heeft geplaatst toen het beleid van ons op dit punt nog anders was. Verder is het mogelijk dat de buurman de schotelantenne tegen de regels in heeft geplaatst. Zowel wij als de Gemeente bekijken of de regels van schotelantennes niet worden overtreden.