huurbetaling

Als je een woning van ons huurt, moet je maandelijks de huur betalen. Door het ondertekenen van de huurovereenkomst stem je ermee in de huur op tijd te betalen. In de huurovereenkomst staat dat je de huur elke maand vooruit moet betalen. Dat betekent dat wij de huur op de eerste van de maand ontvangen moeten hebben. Het betalen van de huur is één van de belangrijkste verplichtingen die je als huurder hebt. Houd er rekening mee dat een overschrijving van je bankrekening naar de bankrekening van Dudok Wonen enkele dagen kan duren.

Servicekosten
Woon je in een appartementencomplex? Dan betaal je als huurder maandelijks een voorschotbedrag voor algemene kosten. We noemen dit servicekosten. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.

Huurverlaging of huurbevriezing
In sommige gevallen is het mogelijk om huurverlaging of huurbevriezing aan te vragen. Er geldt tot 1 januari 2025 een regeling 'Eenmalige Huurverlaging' voor huishoudens met een inkomen tot maximaal 120% van het bestaansminimum. 

Betaalwijze of bankrekening aanpassen
Jouw betaalwijze of bankrekeningnummer kun je hier wijzigen.

Bijdrage huur betalen
Woon je in een sociale huurwoning? En heb je een laag inkomen? Dan heb je misschien recht op een bijdrage voor de kosten van de huur. Op potjescheck.geldfit.nl kun je checken waar je recht op hebt. Hieronder bij 'Veel gevraagd over huurbetaling' vind je meer informatie over de huurtoeslag en energietoeslag.

Betalingsregeling
Lukt het niet om de huur of de afrekening servicekosten op tijd te betalen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Dit kan via 035 646 16 00 of incasso@dudokwonen.nl. Samen met jou zoeken we dan naar een oplossing. Veelgestelde vragen vind je op de pagina huurachterstand.

Je kunt ook direct een betalingsregeling aanvragen. Je betaalt de huur dan in termijnen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

Veel gevraagd over huurbetaling

Hoe kan ik de huur betalen?

Algemeen

Bij het tekenen van de huurovereenkomst spreken we met je af hoe je de huur gaat betalen. Er zijn 5 mogelijkheden om de huur aan Dudok Wonen te betalen, namelijk: 

  1. Machtiging tot automatische incasso 
    Je kunt ons toestemming geven om elke maand de huur van jouw rekening af te schrijven. Vraag hier jouw automatische incasso aan. Zolang er voldoende geld op de rekening staat, wordt de betaling vanzelf geregeld.

  2. Per betaalmail 
    Je krijgt iedere maand een mail met een link waarmee je de huur kunt betalen. Let op phishing e-mails!

  3. Met jouw bankpas op kantoor 
    Je kunt maandelijks met jouw bankpas bij ons op kantoor de huur betalen. Je ontvangt dan een ontvangstbewijs (ook wel kwitantie genoemd) van ons.

  4. Via internetbankieren
    Je kunt via jouw bank zelf elke maand geld overmaken. Let er dan wel op dat wij de huur op de eerste van de maand ontvangen moeten hebben. Vermeld in de omschrijving van de boeking jouw naam, adres en voor welke maand je de huurt betaalt.

    Heb je bij jouw bank een periodieke overboeking ingesteld? Dus dat de huur elke maand op een vast tijdstip van jouw rekening wordt afgeschreven? Vergeet dan niet het bedrag van jouw huur aan te passen tijdens de jaarlijkse huurverhoging op 1 juli.  

    Hieronder vind je het bankrekeningnummer van Dudok Wonen en/of Goois Wonen B.V.
    - Het rekeningnummer van Dudok Wonen is: NL64 BNGH 0285 1345 82 (ten name van Dudok Wonen in Hilversum).
    - Het rekeningnummer van Goois Wonen is: NL83 RABO 0143 7183 20. 
     
    Let op: je kunt niet meer per acceptgirokaart of met contant geld betalen.

  5. Betalen via jouw uitkering van de Sociale Dienst 
    Het is ook mogelijk dat je met de Sociale Dienst afspreekt dat zij de huur direct van jouw uitkering inhouden. Zij maken dan jouw huur aan ons over. Je regelt dit zelf via jouw contactpersoon bij de Sociale Dienst

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Algemeen

Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid om de huur van je woning mee te betalen. Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, mag je niet te veel verdienen en mag de huur niet te hoog zijn.

  • Via deze pagina kun je controleren of je recht hebt op huurtoeslag. Je vult je gegevens in en ziet dan of je toeslag krijgt. Ook zie je direct hoeveel toeslag je krijgt. Het aanvragen doe je via dezelfde pagina.
  • Verandert er iets in je situatie? Bijvoorbeeld in je gezin, inkomen of vermogen? Geef je wijziging dan makkelijk en snel door via Mijn Toeslagen. Of verander je gegevens snel via de app. Zo krijg je namelijk het bedrag waar je recht op hebt. Ontvang je door een wijziging te veel huurtoeslag? Dan moet je dit later terugbetalen. 

Ik wil graag een huurspecificatie. Kan dat?

Algemeen

Een huurspecificatie is een overzicht van de opbouw van de kosten per maand. Je gebruikt dit overzicht bijvoorbeeld bij het aanvragen van huurtoeslag of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Een huurspecificatie bestaat uit het volgende:

  • kale huur
  • stookkosten
  • servicekosten
  • overige kosten
  • contractgebonden kosten (service-abonnement)

Via Mijn Dudok Wonen kun je onder "contracten" een huurspecificatie inzien. 

Op vertoon van jouw legitimatie kunnen we je hiervan een kopie meegeven. Je bent van harte welkom op onze vestiging aan de Larenseweg 32 in Hilversum. Onze openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur, zowel telefonisch als op ons kantoor.

Ik heb een betalingsherinnering of aanmaning ontvangen. Wat nu?

Algemeen

We vragen je vriendelijk om het bedrag dat vermeld staat in de brief binnen de betalingstermijn over te maken. In de brief staat hoe je dit kunt doen. Wil je het bedrag op een andere manier of via internetbankieren overmaken? Vermeld dan bij de betaling het betalingskenmerk. Heb je betaald, maar toch een herinnering of aanmaning ontvangen? Dan hebben de betaling en de versturing van de herinnering elkaar waarschijnlijk gekruist. Je kunt de brief dan als niet verzonden beschouwen.

Lukt het niet om binnen de gestelde termijn te betalen, neem dan contact met ons op per e-mail via incasso@dudokwonen.nl of telefonisch via 035 646 16 00

Ik werd gebeld door een robotachtige stem. Klopt dat?

Algemeen

Als je een betalingsachterstand hebt, kan het gebeuren dat wij je bellen om je hier op te wijzen. Dit doen wij soms met behulp van een geautomatiseerd systeem. Als je de telefoon opneemt, hoor je een ingesproken boodschap. De stem stelt je een aantal vragen. Als je vervolgens een medewerker van Dudok Wonen persoonlijk wilt spreken, dan kun je dat aangeven. Wij hopen op deze manier sneller persoonlijk contact met je te krijgen om betalingsachterstanden in een vroeg stadium en in goed overleg op te lossen.