huurbetaling

Als je een woning van ons huurt, moet je maandelijks de huur betalen. Door het ondertekenen van de huurovereenkomst stem je ermee in de huur op tijd te betalen. In de huurovereenkomst staat dat je de huur elke maand vooruit moet betalen. Dat betekent dat wij de huur op de eerste van de maand ontvangen moeten hebben. Het betalen van de huur is één van de belangrijkste verplichtingen die je als huurder hebt. Houd er rekening mee dat een overschrijving van je bankrekening naar de bankrekening van Dudok Wonen enkele dagen kan duren.

Servicekosten
Woon je in een appartementencomplex? Dan betaal je als huurder maandelijks een voorschotbedrag voor algemene kosten. We noemen dit servicekosten. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.

Huurverlaging of huurbevriezing
In sommige gevallen is het mogelijk om huurverlaging of huurbevriezing aan te vragen. Meer informatie over huurverlaging vind je hier. En op deze pagina vind je meer over het bevriezen van je huur.

Betaalwijze of bankrekening aanpassen
Jouw betaalwijze of bankrekeningnummer kun je hier wijzigen.

Veel gevraagd over huurbetaling

Hoe kan ik de huur betalen?

Algemeen

Bij het tekenen van de huurovereenkomst spreken we met je af hoe je de huur gaat betalen. Er zijn verschillende mogelijkheden om de huur aan Dudok Wonen te betalen, namelijk:

1. Via Dudok Wonen en/of Goois Wonen B.V.:

  • Per automatische incasso, vraag hier jouw automatische incasso aan. Bij de aanpassing van de huur hoef je niets te doen. Wij schrijven dan automatisch het juiste bedrag van jouw rekening af.
  • Per betaalmail. De link hiervoor staat in de e-mail die je van ons ontvangt. Let op phishing e-mails!
  • Met jouw bankpas bij ons op kantoor.

    2. Zelf regelen:

    • Per periodieke overboeking bij jouw eigen bank. Dit moet je zelf met jouw bank regelen. Let er wel op dat de huur dan per eerste van de maand naar ons overgeschreven wordt. Je moet ook bij een aanpassing van de huur zelf het bedrag van jouw periodieke overboeking aanpassen. Vermeldt in de omschrijving altijd jouw relatienummer, deze vind je in de financiële correspondentie van ons en begint altijd met "4400"
    • Via internetbankieren of telefonische overboeking. Dit is een eenmalige wijze om de huur te betalen. Je kunt dit zelf met jouw bank regelen.
    • Via jouw uitkering bij de Sociale Dienst; Dit moet je zelf regelen met de Sociale Dienst van jouw gemeente. In dit geval wordt de huurbetaling verrekend met jouw maandelijkse uitkering.
    • Via 'Mijn Dudok Wonen'.

    Hieronder vind je de bankrekeningnummer van Dudok Wonen en/of Goois Wonen B.V.

    • Het rekeningnummer van Dudok Wonen is: NL64 BNGH 0285 1345 82.
    • Het rekeningnummer van Goois Wonen is: NL83 RABO 0143 7183 20.

    Let op: je kunt niet meer per acceptgirokaart of met contact geld betalen.

    Kan ik huurtoeslag krijgen?

    Algemeen

    Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huur. Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag je niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet te laag zijn. Meer informatie hierover vind je op deze pagina van de Belastingdienst. Ben je benieuwd of je recht hebt op huurtoeslag? Maak dan hier een proefberekening. Huurtoeslag aanvragen doe je op deze pagina.

    Ik heb problemen met de huurbetaling

    Algemeen

    Mocht je in betalingsproblemen komen, laat ons dat dan zo spoedig mogelijk weten. Dit kan via 035 646 16 00 of info@dudokwonen.nl. Samen met jou kunnen wij zoeken naar een oplossing. Je betaalt dan bijvoorbeeld het bedrag in gedeeltes (termijnen). Hieraan zijn geen extra kosten verbonden. Je kunt hier ook zelf een betalingsregeling aanvragen. Is een betalingsregeling met jou niet mogelijk? Zoek dan hulp bij jouw gemeente of andere instanties die je kunnen helpen.

    Als wij met jou een betalingsregeling afspreken, dan moet je je aan de gemaakte afspraak houden. Gebeurt dit niet, dan schakelen wij alsnog een deurwaarder in.

    Er zijn ook instanties die hulp kunnen bieden als je schulden hebt:

    Ik wil graag een huurspecificatie. Kan dat?

    Algemeen

    Een huurspecificatie is een overzicht van de opbouw van de kosten per maand. Je gebruikt dit overzicht bijvoorbeeld bij het aanvragen van huurtoeslag of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Een huurspecificatie bestaat uit het volgende:

    • kale huur
    • stookkosten
    • servicekosten
    • overige kosten
    • contractgebonden kosten (service-abonnement)

    Via Mijn Dudok Wonen kun je onder "contracten" een huurspecificatie inzien. 

    Op vertoon van jouw legitimatie kunnen we je hiervan een kopie meegeven. Je bent van harte welkom op onze vestiging aan de Larenseweg 32 in Hilversum. Onze openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur, zowel telefonisch als op ons kantoor.

    Ik heb een betalingsherinnering of aanmaning ontvangen. Wat nu?

    Algemeen

    We vragen je vriendelijk om het bedrag dat vermeld staat in de brief binnen de betalingstermijn over te maken. In de brief staat hoe je dit kunt doen. Wil je het bedrag op een andere manier of via internetbankieren overmaken? Vermeld dan bij de betaling het betalingskenmerk. Heb je betaald, maar toch een herinnering of aanmaning ontvangen? Dan hebben de betaling en de versturing van de herinnering elkaar waarschijnlijk gekruist. Je kunt de brief dan als niet verzonden beschouwen.

    Lukt het niet om binnen de gestelde termijn te betalen, neem dan contact met ons op per e-mail of telefonisch via 035 646 16 00

    Ik werd gebeld door een robotachtige stem. Klopt dat?

    Algemeen

    Als u een betalingsachterstand heeft, kan het gebeuren dat wij u bellen om u hier op te attenderen. Dit doen wij soms met behulp van een geautomatiseerd systeem. Als u de telefoon opneemt hoort u een ingesproken boodschap en de stem stelt u een aantal vragen. Als u vervolgens een medewerker van Dudok Wonen persoonlijk wilt spreken dan kunt u dat aangeven. Wij hopen op deze manier sneller persoonlijk contact met u te krijgen om betalingsachterstanden in een vroeg stadium en in goed overleg op te lossen.