Verhuizen naar een verpleegafdeling in coronatijd

Ga er maar aanstaan: in coronatijd je 91-jarige moeder verhuizen naar een verpleegafdeling. Het overkwam de familie Driessen. De jongste zoon, 51-jarige Emiel Driessen, vertelt in een openhartig interview hoe het de familie is vergaan. Verhuizen in coronatijd is best ingewikkeld en zeker als het om een kwetsbare oudere gaat.



Deurtje verder

“Mijn moeder is altijd een ontzettend vitale vrouw geweest. Helaas zagen we haar conditie de afgelopen jaren achteruitgaan.” De moeder van Emiel heeft dementie. Sinds het overlijden van haar man twee jaar geleden gaat haar gezondheid achteruit. “We maakten ons steeds meer zorgen. Zo af en toe zeiden we haar dat het goed zou zijn als ze ‘een paar deurtjes zou opschuiven’, maar dat was niet bespreekbaar.” Emiel verwijst naar de zorgappartementen in het multifunctioneel woondienstencentrum de Egelantier. Zijn ouders verhuisden drie jaar geleden naar een aanleunwoning in hetzelfde complex. Dudok Wonen heeft daar in totaal 100 woningen in de verhuur. Omdat zijn moeder extra zorg nodig gaat hebben, stelde de familie meerdere keren voor om te gaan kijken bij de verzorgafdeling. “Het was een intens proces, maar uiteindelijk snapte ze dat het nodig was. Daarmee ging de bal rollen.”

Verhuizing

Die bal gaat snel. Begin november ontvangt de familie het bericht dat er een zorgappartement vrij komt. Ze hebben twee weken de tijd om te reageren. Na intensief overleg binnen de familie en met zorgverlener Hilverzorg gaan ze op het aanbod in. Besloten wordt eerst de verhuizing in gang te zetten. Terwijl moeder bij één van de kinderen verblijft in het weekend, wordt een deel van haar spullen verhuisd. In de weken die volgen draagt de familie zorg voor het leegruimen van de voormalige huurwoning. “Je kunt je voorstellen dat dat best emotioneel was. Zoveel dingen die door onze handen gingen waaraan we een herinnering hadden.”

Huuropzegging

Vlak voor de kerst stuurt Emiel een mail naar Dudok Wonen om namens zijn moeder de huur op te zeggen. Daarin meldt hij ook dat er spullen ter overname zijn. Direct na kerst ontvang hij een reactie. “De verhuurmakelaar legde uit dat er vanwege corona zo min mogelijk persoonlijk contact zal zijn. Ik ontving een checklist met uitleg hoe we de woning moesten opleveren. Ook mailde ze een overnameformulier. Die kon ik gebruiken voor de spullen die ter overname waren.”

Bezichtigingen met nieuwe bewoonster

Emiel spreekt met de verhuurmakelaar af dat een mogelijke kandidaat rechtstreeks contact met hem kan opnemen voor een bezichtiging. “Ook dat ging heel rap. In januari komt de nieuwe bewoonster twee keer langs, in beide gevallen met één van haar kinderen. Na het eerste bezoek ontving ik van Dudok Wonen het bericht dat ze op het aanbod in ging. Bij het tweede bezoek maakten we afspraken over de spullen die ze zou overnemen. Het voelde vreemd om dit alles alleen te doen, het was natuurlijk niet mijn woning. Maar ik vond het ook fijn een bijdrage te kunnen leveren. De nieuwe bewoonster zat in de situatie waarin mijn ouders drie jaar geleden zaten. Vanwege je gezondheid het vertrouwde, ouderlijk huis moeten verlaten. Vanuit mijn ervaring heb ik hopelijk een bijdrage kunnen leveren in deze lastige stap.”

Sleuteloverdracht

Per mail ontvangt Emiel tenslotte van de verhuurmakelaar informatie over de sleuteloverdracht en de eindopname. “Ik kreeg het verzoek om de sleutel in een envelop door de brievenbus te doen bij Dudok Wonen aan de Larenseweg. Ook kreeg ik een eindopnamerapport. Daarop stond duidelijk welke werkzaamheden we allemaal moeten uitvoeren in de woning plus de kosten als we dat niet zouden doen. Een beetje gek is het allemaal wel, op deze onpersoonlijke manier. Maar ik snap het wel. Ik vind dat Dudok Wonen prima omgaat met de situatie. Er was steeds snel en goed contact en de informatievoorziening was duidelijk.”

Wennen aan de nieuwe omgeving

Op de vraag hoe het nu met zijn moeder gaat, is Emiel even stil. “Op zich goed, ze went langzaam aan haar nieuwe woonomgeving en waardeert het om mensen om zich heen te hebben. Tegelijkertijd kent het hele proces ook moeilijke kanten. Verwarring, verdriet, onbegrip. Iedereen die dit heeft meegemaakt, zal dat beamen. Evengoed ben ik blij dat we dit als familie voor haar hebben kunnen regelen en dat ze nu de zorg krijgt die ze nodig heeft. Voor mij persoonlijk was het opleveren van haar huis ook een mooie manier om hiermee om te gaan.”