“Iedereen begrijpt dat we door de Coronacrisis anders moeten werken.”

Interview met verhuurmakelaar Patrick van den Akker

Van dagelijks contact met bewoners naar bijna geen contact. Het werk van verhuurmakelaar Patrick van den Akker ziet er momenteel behoorlijk anders uit. Samen met collega’s zijn in korte tijd nieuwe werkwijzen en procedures bedacht om het werk zoveel mogelijk te laten doorgaan. Patrick vertelt in een kort telefonisch interview hoe hij nu te werk gaat. “Alles is erop gericht om fysiek contact te vermijden.”

Digitale oplevering

Patrick werkt, net als zijn collega’s, vanuit huis. “Dat was even wennen, maar vanuit Dudok Wonen worden we goed gefaciliteerd. Met een eigen laptop, telefoon en voldoende contact met collega’s gaat mijn werk inmiddels best goed door.” Een deel van zijn werkzaamheden bestaat uit het verwerken en afhandelen van huuropzeggingen. “Dat proces is nu wel behoorlijk anders,” legt hij uit. “Normaal gesproken krijg ik een opzegging digitaal binnen en maken we een afspraak bij de bewoners thuis voor de oplevering. Dat gaat nu telefonisch. Ik vraag zoveel mogelijk naar de staat van de woning en bevestig daarna de afspraken per mail. Bij die mail stuur ik onze folder mee, waarin de richtlijnen staan voor het netjes opleveren van de woning. Op die manier wordt hopelijk niets vergeten.”

Zo min mogelijk fysiek contact

Het is nog te vroeg om te zeggen of het wel of niet werkt, op deze manier. “We werken natuurlijk pas een paar dagen zo. We gaan uit van het goede van onze bewoners en ik verwacht dan ook niet dat we tegen hele gekke dingen zullen aanlopen. Maar dat weten we pas als we straks zelf de eerste lege woningen in gaan.” Normaal gesproken controleert Patrick samen met de bewoner een woning, bij de eindoplevering. Nu doet hij dat pas als de bewoner al vertrokken is. “We volgen bij Dudok Wonen alle adviezen en richtlijnen van de landelijke overheid. Dus zorgen we voor zo min mogelijk fysiek contact en leggen dit ook aan de bewoners uit.” Soms ontkomt hij er niet aan dat er toch contact is. “Denk aan een bezichtiging, wanneer iemand via Woningnet heeft aangegeven een woning te willen bezichtigen. Dan kan het zijn dat ik een sleutel geef, op minimaal 1,5 meter afstand, en dat een potentiële nieuwe bewoner alleen de woning in gaat. Ik wacht dan buiten.”

Wennen aan thuiswerken

Patrick lijkt er redelijk nuchter onder: “Handig is het allemaal niet, maar het is niet anders. We moeten nog wat dingen uitzoeken met elkaar, waaronder het ondertekenen van de huurovereenkomsten. Al een tijd lang ondertekenen we die digitaal via een iPad. We hebben op dit moment allemaal desinfecteermiddel bij ons en wegwerphandschoenen, voor zowel de huurders als onszelf, om zo veilig mogelijk te werk te kunnen gaan. Maar misschien moeten we tijdelijk teruggaan naar ouderwets tekenen op papier.” Van bewoners kunnen Patrick en zijn collega’s rekenen op voldoende begrip. “Iedereen reageert heel meegaand. Bewoners begrijpen goed dat we in een vreemde tijd zitten, waarbij de gezondheid van ons allemaal voorop staat. Voor mij persoonlijk geldt dat ik vooral moest wennen aan thuiswerken. Werk en privé zijn thuis wat minder makkelijk te scheiden, je trekt immers niet de deur van kantoor dicht aan het eind van de dag. Maar qua werk is het allemaal eigenlijk best goed te doen.”