Coronacrisis zorgt voor extra problemen bij sommige huurders

interview met medewerker Woonzaken Corinne de Wit

Bij de afdeling Woonzaken is het drukker dan ooit. Het werk van Corinne en haar collega’s ligt op het gebied van zorg en overlast in de woonomgeving. Sinds de coronacrisis ziet Corinne dit werk toenemen.  “Met als uitdaging dat we door de coronacrisis genoodzaakt zijn de werkzaamheden ook nog eens anders uit te voeren dan normaal”, legt Corinne uit. “Door het wegvallen van het persoonlijke contact benaderen we de bewoners nu op afstand, bijvoorbeeld via videobellen en telefoongesprekken. Het is wennen, maar het kán.”

Geen persoonlijk contact

Corinne heeft contact met bewoners die soms in een lastige situatie zitten. Bij kwetsbare bewoners kan de problematiek toenemen door de coronacrisis. “Bewoners kunnen woonproblemen ervaren op sociaal en maatschappelijk gebied. Door de coronacrisis zien we dat mensen vragen hebben of uitdagingen op zich af zien komen.” Dit betekent een toename van de werkzaamheden voor Corinne en haar collega’s van het sociaal beheerteam bij Woonzaken. ”Wij zijn vaak de schakel tussen de bewoners en hulpverleners. Huurders bellen bij problemen rondom wonen vaak als eerste naar de corporatie. We proberen altijd persoonlijk contact tussen buren op gang te helpen. En dat is nu een uitdaging, want mensen mogen niet bij elkaar over de vloer komen. Ook de stap daarna, waarbij we buurtbemiddeling via Versa Welzijn aanbieden, vraagt om creativiteit. Alle collega’s van Dudok Wonen, maar ook de medewerkers van de welzijnsinstellingen, werken vanuit huis.”

Schepje bovenop #spagaat

De meest schrijnende situaties worden momenteel extra zichtbaar. De kwetsbare bewoners missen ondersteuning uit het netwerk en soms ook de hulpverlening. Dat heeft invloed op hoe men zich voelt. “Denk bijvoorbeeld aan mensen die midden in de nacht voor overlast zorgen. Of bewoners die in financiële onzekerheid zitten en met meer mensen de hele dag thuis zijn. Zij ervaren meer geluiden van de buren, wat leidt tot meer stress en negatief gedrag. Deze problematiek zagen we de afgelopen jaren ook wel, maar de coronacrisis gooit hier een schepje bovenop. De uitdaging is om wél een steentje te kunnen bijdragen. Het is een spagaat, omdat face-to-face gesprekken en huisbezoeken nu niet mogelijk zijn. De benaderingen en oplossingen die we kunnen bieden zijn nu anders en soms ook beperkter.”

Meer uitdaging

Corinne geeft aan dat werken in het sociale domein op dit moment net even uitdagender is dan normaal. “Dan is het voor mijzelf ook soms even zoeken hoe positief te blijven. Ik ben op dit moment bijvoorbeeld heel druk bezig met een overlastkwestie. Normaal ga ik dan samen met onze netwerkpartners, zoals de regisseur van het Sociaal Plein van de gemeente Hilversum, het face-to-face gesprek aan met betrokkenen, of we gaan op huisbezoek. Nu gaat het contact via een mail, brief, telefoon of videogesprek als dat mogelijk is. Dat werkt toch anders.”

Bemiddelen via FaceTime

Er zijn zo’n 15 dossiers die meer dan normaal aandacht vragen, maar waar Corinne minder kan doen. Evengoed blijft ze doen wat ze kan om bij te dragen aan oplossingen, en met succes. “Onlangs was in één van de jongerenpanden van de corporatie de spanning zo hoog opgelopen, dat in het weekend de politie werd ingeschakeld. Kort daarna werd de corporatie benaderd. Een gebruikelijk bemiddelingsgesprek zat er niet in. Op mijn verzoek sloot ik via FaceTime aan als bemiddelaar. Na een goed gesprek was de lucht weer geklaard.”