huurachterstand

De huur moet op de eerste van de maand op onze rekening staan. Lukt het je niet om de huur op tijd te betalen? Dan kun je een betalingsregeling bij ons aanvragen. Je betaalt de huur dan in termijnen. Vraag naar de mogelijkheden bij één van onze incassomedewerkers.

Heb je hulp nodig met jouw financiën? Je kunt contact met ons opnemen via incasso@dudokwonen.nl of met de gemeente waarin je woont.

Wil je direct van jouw huurachterstand af? Het is mogelijk om bij ons op kantoor te komen pinnen. Je bent zonder afspraak welkom vanaf maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 13:00 uur op Larenseweg 32, 1221 CN Hilversum.

Veel gevraagd over huurachterstand

Hoe voorkom ik betaalproblemen?

Algemeen

Hieronder geven we tips hoe je betalingsproblemen kunt voorkomen:

  • Je betaalt de huur via een automatische incasso. Zorg er altijd voor dat je genoeg geld op je rekening hebt. Een formulier om automatische incasso te regelen doe je via Mijn Dudok Wonen of door een mail te sturen naar incasso@dudokwonen.nl.
  • Je regelt met jouw werkgever en/of jouw uitkerende instantie dat de huur direct van jouw salaris of uitkering aan ons wordt betaald. Deze machtiging kan je regelen met jouw werkgever (personeelszaken) of met de sociale dienst.
  • Je bekijkt samen met bijvoorbeeld een schuldhulpverleningsbureau hoe je jouw financiën beter kunt beheren. Deze bureaus berekenen hoeveel je kwijt bent aan vaste lasten (huur, elektriciteit, etc.). Hierdoor weet je precies hoeveel geld je nog over hebt om dit uit te besteden aan andere dingen. Ook kunnen deze instanties je goed adviseren over hoe je geld kunt besparen. Je komt misschien in aanmerking voor kwijtschelding van bepaalde belastingen. Of misschien heb je wel recht op huurtoeslag.

Ik heb een betalingsachterstand. Wat nu?

Algemeen

Heb of krijg je problemen met het betalen van de huur? Neem dan snel contact met ons op. In overleg met de incassomedewerker bekijken we samen hoe we jouw betalingsachterstand kunnen oplossen.

We snappen dat het niet fijn is om aan te geven dat je betalingsproblemen hebt. Wel is het belangrijk om ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. Door snel actie te ondernemen, voorkom je dat de betalingsachterstand steeds hoger wordt. Of dat een deurwaarder wordt ingeschakeld wat weer voor extra kosten zorgt.

Voor huurders met een inkomensdaling is er soms huurverlaging mogelijk. Of misschien heb je recht op huurtoeslag. Daarnaast kunnen huurders met een laag inkomen en een hoge huurprijs de huur voor een jaar laten bevriezen. Meer informatie over huurbevriezing vind je hier

Welke betalingsregelingen kan ik aanvragen?

Algemeen

Een oplossing voor jouw betalingsprobleem is misschien een betalingsregeling. Dit kost je geen extra geld. Met een betalingsregeling betaal je jouw huurachterstand in termijnen. Wil je een betalingsregeling aanvragen? Neem dan contact met ons op via incasso@dudokwonen.nl. Of bel naar 035 646 16 00 (tussen 09:00 – 13:00 uur). Via Mijn Dudok Wonen kun je ook een betalingsregeling aanvragen.

Heb je met ons een betalingsregeling afgesproken? Dan zijn twee zaken belangrijk: 

  1. De lopende huur moet je elke maand blijven betalen.
  2. Je moet je houden aan de betalingsregeling. 

We dragen het dossier over aan de deurwaarder wanneer je niet aan deze 2 afspraken houdt. 

Er zijn ook instanties die hulp kunnen bieden als je schulden hebt:

Zijn er voorwaarden verbonden aan een betalingsregeling?

Algemeen

De voorwaarden van de betalingsregeling spreken we op maat af. Dat kan dus per situatie verschillen. Een betalingsregeling is niet in alle gevallen mogelijk.

Ik heb een brief gekregen van een deurwaarder. Wat nu?

Algemeen

Vanaf het moment dat je de brief van de deurwaarder hebt ontvangen, verloopt de afhandeling niet langer via ons. Voor verdere vragen en mogelijkheden voor een oplossing kun je contact opnemen met de deurwaarder. 

Met welke instanties kan ik contact opnemen wanneer ik meerdere schulden heb?

Algemeen

Het kan zijn dat je meerdere schulden hebt. Of dat er andere problemen zijn. We raden je dan aan om contact op te nemen met onderstaande hulpverlenende instanties.

Hilversum

  • Je hebt meerdere schulden: Versa, Project schuldhulpverlening | 035 – 68 30 145 |  Kleine drift 35 in Hilversum
  • Je hebt een lening nodig: Stadsbank Midden Nederland | 036 – 54 86 548 | Haagbeukweg 141 - 143 in Almere
  • Als er sociale of psychische problemen zijn: Versa, Algemeen maatschappelijk werk | 035 – 68 30 145 | Kleine drift 35 in Hilversum

Bussum

  • Je hebt meerdere schulden: Schuldhulpverlening, Afdeling sociale zaken van de gemeente | 035 – 69 28 888 | Bussum Brinklaan 35 in Bussum 
  • Je hebt een lening nodig: Stadsbank Midden Nederland | 036 – 54 86 548 | Haagbeukweg 141 - 143 in Almere
  • Als er sociale of psychische problemen zijn: Versa, Algemeen maatschappelijk werk | 035 – 69 11 251 | Huizerweg 54 in Bussum

Naarden

  • Je hebt meerdere schulden: Versa, Project schuldhulpverlening | 035 – 69 45 526 | Kolonel Verveerstraat 68 in Naarden 
  • Je hebt een lening nodig: Stadsbank Midden Nederland | 036 – 54 86 548 | Haagbeukweg 141 - 143 in Almere
  • Als er sociale of psychische problemen zijn: Versa, Algemeen maatschappelijk werk | 035 – 69 45 526 | Kolonel Verveerstraat 68 in Naarden

Heb je een combinatie van problemen? Of weet je niet bij wie je moet zijn? Neem dan contact op met Versa maatschappelijk werk. Zij kunnen je misschien doorverwijzen. Contactgegevens vind je hierboven.