reparatieverzoek

Als huurder van Dudok Wonen bent u zelf verantwoordelijk voor kleine reparaties aan uw huurwoning en de bijhorende kosten. Omdat wij het u graag makkelijker willen maken, bieden wij u de mogelijkheid om een serviceabonnement bij ons af te sluiten. Voor € 5,- per maand voeren wij kleine reparaties voor u uit. Klik hier voor meer informatie over het serviceabonnement.

Reparatieverzoek indienen

U kunt uw reparatieverzoek online doorgeven of u kunt dit mondeling, schriftelijk of telefonisch doen. Doet u het reparatieverzoek online (via 'Mijn Dudok Wonen') dan kunt u in veel gevallen zelf plannen op welke dag en op welk dagdeel onze aannemer langs komt om de reparatie uit te voeren.

Hier onder leest u met wie u voor welke reparatie contact kunt opnemen.

  • CV storing: Bonarius is 24 uur per dag bereikbaar op 088-115 13 13.
  • Rioolverstopping*: Teeuwissen is 24 uur per dag bereikbaar op 035-525 23 19. 

*Let op: Mocht de verstopping zijn veroorzaakt door iets wat niet in het riool hoort (zoals bijvoorbeeld: olie, benzine, verfresten, chemicaliën, vet, lappen, wetties, speelgoed, touw,kattenbakkorrels, maandverband, etc.) dan zijn de kosten voor eigen rekening. 

  • Liftstoring: MO2: 0800 8600860 (N.B. Bewoners van aanleunwoningen en koopwoningen bellen het telefoonnummer dat bij de lift staat)
  • Glasbreuk: Heeft u het glas niet met opzet gebroken en bent u lid van ons glasfonds? Dan vervangen wij het glas gratis voor u. U kunt dit hieronder doorgeven via de beslisboom. Bent u geen lid of u heeft opzettelijk het glas gebroken bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor de glasbreuk. U dient op eigen kosten een glaszetter in te schakelen.
  • Bij spoedreparaties belt u met (035) 646 16 00, ook buiten kantoortijden.

Schriftelijk kunt u uw reparatieverzoek sturen naar: 

Dudok Wonen
Afdeling Service & Reparatie
Postbus 1854
1200 BW Hilversum

Meer informatie kunt u vinden in de folder 'Alles over het onderhoud in mijn huurwoning'.

Veel gevraagd over reparatieverzoek

Ik heb last van ernstige lekkage. Wat moet ik doen?

Algemeen

Heeft u lekkage van de waterleiding? Dan is het van belang om meteen de hoofdkraan af te sluiten. Is de lekkage gekomen door bevriezing? Houd er dan rekening mee dat u zelf verantwoordelijk bent voor het vorstvrij houden van de waterleidingen.

Is het spoed? Dan kunt u bellen met (035) 646 16 00, ook buiten kantoortijden.

Is het geen spoed? Dan kunt u uw reparatieverzoek online doorgeven.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Gaat het om de gehele woning? En hebben buren dit probleem ook? Dan kunt u dat melden bij Vitens.

Woont u in een appartementencomplex? In de algemene ruimte bevindt zich meestal een hydrofoor/warmtedrukregelaar. Het kan zijn dat deze gereset moet worden. Via deze website kunt uw reparatieverzoek online doorgeven. U kunt ons ook bellen via (035) 646 16 00, ook buiten kantoortijden.

Mijn kozijnen zijn verrot. Wat kan ik doen?

Algemeen

Via ons kunt u dit doorgeven. Wij nemen contact met u op voor inspectie. Indien het gaat om kozijnen binnen de woning dient u deze zelf te herstellen en onderhouden.

De lift van ons appartementencomplex heeft een storing. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als de lift een storing heeft, kun u het telefoonnummer bellen dat in de lift staat. Ook hebben de meeste (eruit halen) liften een spreek- en luisterverbinding. Als u vastzit in de lift, dan kunt u op deze knop drukken (5 sec). U krijgt dan rechtstreeks contact met het bedrijf dat de lift onderhoudt. Dit bedrijf komt vervolgens zo snel mogelijk langs.

Dudok Wonen komt zelf niet langs voor het onderhoud en het keuren van liften. Wij hebben hiervoor contracten afgesloten met verschillende onderhoudsbedrijven. U hoeft hiervoor zelf niets te doen. In elke lift hangt een keuringssticker en er hangt een sticker van het bedrijf dat de lift in onderhoud heeft. Hierop staat welk nummer u kunt bellen voor storingen.

Waarom beslaat isolatieglas aan de buitenzijde?

Algemeen

Bij HR++ glas kan er condensvorming aan de buitenzijde ontstaan bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid. Het risico op condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voorjaar en het najaar. De condens verdwijnt zodra de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.

Ik ruik een gaslucht. Wat moet ik doen?

Algemeen

Sluit onmiddellijk de gaskraan en open uw ramen. Neemt u daarna meteen contact met ons op via (035) 646 16 00, ook buiten kantoortijden.

Hoe voorkom ik een bevroren buitenkraan?

Algemeen

Een bevroren leiding kan openscheuren (springen) omdat bevroren water uitzet tijdens bevriezing. Zodra het water ontdooit leidt dit tot lekkage en waterschade. Wacht niet totdat het gaat vriezen, sluit de buitenkraan op tijd af.

  1. Draai de stopkraan (in huis) dicht
  2. Draai daarna het groene, blauwe of zwarte kraantje dat eronder zit (de aftapkraan) open. Er loopt nu wat water uit.
  3. Draai de buitenkraan helemaal open zodat de rest van het water er uit loopt.

Ik wil schade aan mijn woning door winterweer voorkomen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Hieronder een aantal handige tips om bevriezing te voorkomen:

  • Strooi zout in een kunststof regenpijp en/of een kunststof balkonafvoer;
  • Tap en sluit waterkranen af in niet-verwarmde ruimtes;
  • Bent u gedurende een langere periode niet thuis? Laat de centrale verwarming op minimaal 10 graden Celsius staan en draai de radiatorkranen in alle ruimten een beetje open. Wordt er strenge vorst voorspeld laat dan de kraan in de keuken en badkamer een beetje druppelen hierdoor kan de waterleiding de drukopbouw kwijt.

.

Ik woon in een eengezinswoning en heb een schoorsteen. Moet ik die ook vegen?

Algemeen

Heeft u in uw eengezinswoning een gemetselde schoorsteen en heeft u hierop een gaskachel of een houtkachel aangesloten? Dan moet u deze zelf elk jaar vegen.

Wat kan ik doen bij glasschade?

Algemeen

Heeft u een kapotte ruit? Dan is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk gemaakt wordt. Bel ons daarom direct via 035 646 16 00. Wij zorgen dat een glaszetter uw ruit komt maken.

Heeft u het raam niet met opzet gebroken en bent u lid van ons glasfonds? Dan vervangen wij het glas gratis voor u.

Bent u geen lid van het glasfonds of heeft u het glas opzettelijk gebroken bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor de glasbreuk en moet u deze ook zelf betalen. U moet dan zelf een glaszetter bellen. 

Moet ik in de winter mijn woning ventileren?

Algemeen

Ook als het buiten koud is, is ventileren belangrijk. In elke woningen zit veel ‘onzichtbaar’ vocht. Een gemiddeld huishouden produceert dagelijkse zo’n tien liter vocht. Dit komt door ademen, afwassen, koken, douchen, planten water geven, wassen en drogen. Door te ventileren ververst u de ‘gebruikte’ lucht. Tegelijk komt er droge frisse lucht en zuurstof naar binnen. Droge lucht verwarmen kost minder energie. Het loont dus om te ventileren.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als u schade heeft veroorzaakt aan uw woning, neemt u dan meteen met ons op. Wij kunnen dan afspraken met u maken. De kosten voor het herstel van de schade zijn voor uw eigen rekening. Wij raden u aan om deze schade te melden bij uw inboedelverzekering.

Ik woon in een complex met huurders en kopers. Aan wie moet ik mijn reparatieverzoek doorgeven?

Algemeen

Als u een reparatieverzoek heeft, kunt u dit gewoon doorgeven aan Dudok Wonen. Gaat uw reparatieverzoek over een gemeenschappelijk deel van het complex, bijvoorbeeld de verlichting in de hal of een defect aan de buitendeur, dan kunt u dit via de portal of telefonisch bij ons melden. Wij melden het verzoek vervolgens bij de Vereniging van Eigenaren. U kunt een reparatieverzoek op de volgende manieren indienen:

  • U kunt uw reparatieverzoek online doorgeven.
  • U kunt ons bellen op (035) 646 16 00, ook buiten kantoortijden. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur.
  • Uiteraard kunt u ook persoonlijk langskomen.

Wie moet ik bellen bij een storing aan de ketel?

Algemeen

Bij een storing van de ketel belt u met Bonarius via telefoonnummer 088 115 13 13.

Wat zijn de tarieven van Dudok Wonen?

Algemeen

Aanvraag medehuurderschap: € 45,-

Aanvraag woningruil: € 25,00 per ruilpartner

Contractkosten standplaats: € 25,-

Extra naamplaatje: € 8,00

Extra sleutel algemene toegangsdeur Winkhauss : €28

Extra sleutel parkeerplaatsen algemeen: € 20,-

Extra sleutel parkeerplaatsen algemeen gecertificeerd: € 25,-

Huisbewaarderschap: € 45,-

Leges tijdelijke verhuur (eenmalige kosten): € 25,-

Wijziging tenaamstelling in het systeem: € 0,-

Vervangende afstandsbediening parkeerplaats: Kostprijs

Vervangende magneetsleutel: € 45,-

Wat kan ik doen bij schade ontstaan door werkzaamheden van Dudok Wonen?

Algemeen

Ontdekt u schade aan uw inboedel na werkzaamheden van Dudok Wonen? Laat het ons dan binnen 24 uur schriftelijk weten. Stuurt u ons een brief of een email waarin u ons aansprakelijk stelt. Vertelt u in de brief:

  • Wat de schade is
  • Hoe de schade is ontstaan
  • Wat de kosten zijn om de schade te herstellen

Na ontvangst van uw brief hebben nemen wij binnen drie weken contact met u op. We kijken dan of het terecht is dat u ons aansprakelijk stelt. Als het nodig is, komen wij bij u langs om de schade te bekijken.